آشپزی

زرشک پلو با مرغ مجلسی

زرشک پلو با مرغ مجلسی

زرشک پلو با مرغ مجلسی با جینگاسر خب امروز میخوایم بهتون یک زرشک پلو با مرغ مجلسی بسیار خوشمزه به همراه تمامی فوت و فن های خوشمزه شدنش رو آموزش بدیم. خب این غذای ایرانی و اصیل که در تمامی مجالس قابل سرو شدن هست در کنار یک برنج ایرانی درجه یک مثل برنج های جینگاسر واقعا یک لطف دیگه ایی داره .

قیمت برنج ایرانی امروز

این دستور تقریبا مناسب برای 4 نفر می باشد . میتوانید خودتون به نسبت نفرات کم و زیادش کنید .

مواد لازم برای زرشک پلو با مرغ مجلسی

تکه های ران مرغ ( 4 عدد متوسط ) بهتره از ران استفاده بشه تا سینه

پیاز بزرگ 2 عدد

سیر 2 حبه

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری

چوب دارچین یک تکه کوچک

زعفران دم کرده نصف استکان

آبلیمو 1 قاشق غذا خوری

فلفل دلمه ایی یک عدد کوچک

فلفل و زردچوبه نمک و ادویه پایریکا به اندازه کافی

تخم گشنیز کوبیده نصف قاشق چایی خوری

برنج ایرانی 4 پیمانه

زرشک 1 پیمانه

گلاب یک قاشق چای خوری

خلال پسته و بادام در صورت تمایل میتوانید استفاده شود.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

ابتدا مرغ ها رو شسته و با کمی زردچوبه و زعفران دم شده در صورت تمایل یک عصاره مرغ پودر شده ماساژ میدهیم و میگذاریم یک دوساعتی بماند و مزه دار بشه میتونید در صورت تمایل کمی آب پیاز یا پیازهای خلالی ولی کمی له شده ( کمی با دست پیازها رو چنگ بزنید تا آب خودشو به مرغ پس بده ) هم بهش اضافه کنیم  . بعد پیازها رو خلالی کرده و شروع میکنیم با روغن کم سرخ کردن البته اگر پیاز رو رنده کنید ( با رنده درشت ) هم خیلی عالی میشه کمی پیاز خلالی یا حلقه شده برای کف قابلمه و لابه لای مرغها نگه میداریم.

نکته : 

لازم نیست به پیاز روغن زیادی بزنید چون ما قراره که مرغ رو جوری بپزیم که خودش به اندازه کافی روغن میندازد و هم اینکه پیازهای ما نباید سرخ سرخ بشن

در حدی باشه که پیاز آبدار باشه. میتونید بخشی از خلال پیاز رو هم نگه دارید تا لابه لای مرغها استفاده کنید.

بعد از اینکه چند دقیقه ایی پیاز ها تفت خوردن تکه های ران های مزه دار شده را اضافه میکنیم و اجازه میدیم مرغ ها کمی برشته شوند ( نه زیاد فقط کمی )

بعد تکه های فلفل دلمه ایی خرد شده رو به همراه سیر و چوب دارچین و پیازهایی که خلالی  خام کنارداشتیم اضافه کرده در ظرف رو گذاشته و زیر شعله رو کم میکنیم.

 

( میتونید اگر دوست دارید چند تکه هویج هم اضافه کنید) در ظرف دیگه ایی کمی روغن میریزم و اول ادویه های رو کمی تفت میدهیم تا بوی خامی آنها گرفته شود بعد رب گوجه فرنگی را اضافه مکنیم تا جایی که رنگ باز کند تفت میدهیم و به اندازه یک استکان بهش آب جوش و آبلیمو اضافه میکنیم و بعد این سس رو به مرغ ها داخل قابلمه اضافه میکنیم. داخل سس میتوانید از کمی کرفس و فلفل دلمه ایی رنده شده استفاده کنید طعم و عطر خاصی بهش خواهد داد.

 

یک قاشق هم زغفران دم کرده ( به دلخواه میتونه بیشتر باشه چون عطر و طعمش رو بی نظیر میکنه ) . حالا دیگه اجازه میدیم مرغها 2 ساعت با شعله بسیار کم بپزد این کار باعث میشه که مرغ ما خیلی خوب روغن بندازد.

حالا برنجی که از قبل خیس خورده رو به صورت کته یا آبکشی درست میکنیم اگر از برنج های جینگاسر استفاده کنید مطمئن باشید که کته بسیار خوبی خواهید داشت که هم ظاهر خوبی دارد و شفته نمیشه هم طعم و عطر و خواص برنج کته

چرا برنج کته بهتر از آبکش است؟

وقتی مرغ و برنج شما آماده شد زرشک رو به همراه کمی شکر و زعفرون و گلاب در مقداری کره تفت داده و با مقداری از برنج سفیدتون مخلوط کنید دقت کنید که زرشک باید کمی تفت ببینه واگرنه میسوزه و سیاه میشه در صورت تمایل میتونید کمی خلال پسته و بادام هم اضافه کنید که می بایست خلال ها از قبل با گلاب خیس شوند تا نرم شده باشن , 10 دقیقه آخر پخت مرغ باقی زعفران رو اضافه کنید تا عطرش موقعه سرو باشه

نکات پایانی ( مهم ) 

1.شما میتویند جای ران از سینه استفاده کنید ولی خب ران مرغ لطیف تر آبدارتر و خوشمزه تر است .

2.میتونید تکه های مرغ را جدا سرخ کنید و بعد به پیازها اضافه کنید ولی در کل اجازه ندید مرغ خیلی برشته و خشک بشه.

3.میتونید از چندتا آلو ترش جنگلی به عنوان چاشنی هم استفاده کنید.

4. عرق هل یا پودر هل هم به مرغ شما عطر خوبی خواهد داد.

5. اگر مرغ شما بوی زخم داشت میتونید از برگ بو هم علاوه بر سیر و چوب دارچین استفاده کنید.

6.وقتی دارید سس رو آماده میکنید میتونید یک کمم بهش پیاز داغ اضافه کنید

7.زرشک رو حتما از نیم ساعت قبل خوب بشورید تا خاک نداشته باشه.

کلا در این غذا یکی پیاز یکی زعفران باعث طعم و عطر خوب میشه.

 

 

پیشنهاد میکنم مقاله زیر رو حتما بخونید 

طرز تهیه مرغ ماستی 

نوشته های مشابه