اخبار و مقالات, دانستنی های برنج

آیا برنج ایرانی سم دارد ؟

آیا برنج ایرانی سم دارد ؟

آیا برنج ایرانی سم دارد ؟

آفت کش ها در افزایش تولید و کاهش خسارت آفات بروی محصولات کشاورزی نقش مهمی داشته و دارند.ولی به کارگیری نابه جا و غیر معقول آفت کش ها با بروز بیماری های  خطرناکی در بدن انسان می شود.  همچنین کاربرد سموم باعث آلودگی های زیست محیطی می شود، ولی با کاربرد صحیح و دقیق آفت کش ها می توان اثراث سوء آن ها را به حداقل رساند.

در سم پاشی گیاهانی مانند کاهو و یا خیار و یا سایر صیفی جات سم مستقیم بر روی برگ گیاه می نشیند  و جذب برگ می شود.  اما در سمپاشی گیاهان باغی مانند پرتقال در بهار قبل از جوانه زدن و یا در مراحلی که پرتقال  خیلی کوچک است سمپاشی انجام می شود و عملا سم جذب میوه نمی شود.

در مورد سم برنج و نحوه سمپاشی در دو زمان انجام می شود اولین بار در خرداد ماه سمی به نام سم ساقه خوار را برای  سمپاشی محصول (ساقه برنج) استفاده می کنند.  این سم باعث عدم آسیب رسانی به ساقه های برنج می شود. این سم مستقیم به محصول زده نمی شود.

اصطلاحی در برنج وجود دارد به نام  برنج پاک سر شد ( یعنی تمام محصول جوانه زده است ) در این مرحله که مرحله دوم است ممکن است سمپاشی انجام شود و بعد از آن به هیچ وجه سمپاشی انجام نمی شود.

سمپاشی بر روی محصول برنجی که 20  الی 30 روز مانده به برداشت هیچ تاثیری ندارد. چون خود محصول برنج به خودی خود آفت نمی زند و آفت همیشه به ساقه های برنج می زند. پس عملا سمی روی محصول برداشت شده وجود ندارد.

تاثیر کودهی برنج ایرانی در شمال کشور

در بحث کود دهی هم تمامی محصولات کشاورزی من جمله برنج به میزان استاندارد کود دهی دارند. در منطقه شمال ایران به چند دلیل کوددهی به محصولات ضرری ندارد .

اول اینکه به علت بارندگی هایی که در طول سال صورت میگیرد خاک مزارع همیشه تمیز است و در مزارع شمال به هیچ عنوان آب پسماند و فاضلاب ندارند و زمین ها همیشه با آب باران آبیاری می شود.

محصولات برنج به دو دسته پرمحصول و کم محصول تقسیم می شود. برنج های پر محصول مانند ندا و شیرودی و فجر می باشد و برنج های کم محصول مانند برنج هاشمی و طارم هستند.برای درک بیشتر تفاوت برنج کم محصول و پرمحصول می توانیم مثالی بیاوریم.

به عنوان نمونه اگر کشاورز در یک مساحت 100 متری 100 کیلو برنج هاشمی (کم محصول ) برداشت کند،  در همین مساحت 100 متری 4 یا 5 برابر میتواند برنج پرمحصول بدست بیاورد. در برنج های پر محصول هر چقدر بیشتر به زمین کود داده می شود محصول بیشتری بدست می آید. بنابراین قابلیت جذب کود در برنج های پرمحصول بالاست.

در برنج های کم محصول مانند هاشمی ، طارم و حتی کشت دوم کشاورز نمیتواند بیشتر از حد استاندارد کود به محصول بزند زیرا در صورت کوددهی بیشتر از میزان استاندارد ساقه های برنج از بین می رود به اینصورت که بر اثر ریختن کود زیاد ساقه های برنج میخوابند و محصول نمیدهند.

چه نوع برنج ایرانی جذب کود دارند؟

در ژن برنج هایی مانند هاشمی و طارم هیچ دستکاری انجام نشده است و بذر این برنج ها طبیعی است و قابلیت جذب کود شیمیایی آنها بسیار پایین است.

در برنج های کم محصول مانند ندا، شیرودی و فجر چون قابلیت جذب کود شیمیایی آنها بالاست ، بعد از پخت، برنج خشک می شود و مخصوصا اگر یک روز در یخچال بماند دیگر کیفیت برنج تازه پخته شده را ندارد.

 

در مناطق شمال ایران از قدیم الایام مردم در وعده های غذایی صبح، ظهر و شب از برنج استفاده میکردند و آن هم به دلیل ارگانیک بودن محصولشان بوده. بهترین روش برای تشخیص کیفیت برنج روشی است که مردم شمال ایران از قدیم به کار می بردند و آن هم به این صورت بوده که برنج را میپزند و میگذارند سرد شود. اگر بعد از سرد شدن هم همان کیفیت  طعم زمان پخت را دارا بود آن برنج ، برنج بسیار خوبی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *