اخبار و مقالات, دانستنی های برنج

تفاوت برنج کشت دوم و دونوج

تفاوت برنج کشت دوم و دونوج

تفاوت برنج کشت دوم و دونوج

<<خرید عمده و خرد برنج کشت دوم و دونوج از کشاورز با بالاترین کیفیت و بدون هر گونه ناخالصی به صورت یک دست و بوجاری شده در برنج جینگاسر,تنها کافی است با مراجعه حضوری به نزدیکترین شعبه یا ثبت سفارش از طریق تلفن در هر کجای ایران که هستید سفارش خود را ثبت نموده و محصول را در شهر خود دریافت نمایید.>>

اگر به دنبال خرید و دانستن تفاوت بین برنج کشت دوم و دونوج ایرانی هستید ما در این مقاله به توضیح و تفضیل این مقوله خواهیم پرداخت تا شما بتوانید به راحتی برنج مورد نظر خود را قبل از خریداری بشناسید و در مورد آن اطلاعات داشته باشید.در صورت داشتن ابهام یا سوالات بیشتر یا ثبت سفارش میتوانید از طریق شماره های موجود در سایت با هر کدام از نمایندگان فروش ما ارتباط برقرار کرده و مشاوره لازم را دریافت نمایید.

تفاوت برنج کشت دوم و دونوج در این است که برای برنج کشت دوم شالیکار بایستی زمین را مجدد شخم بزند و نشا کند . اما برای بدست آوردن محصول برنج دونوج یا راتون فقط به ساقه هایی که فرصت رشد در کشت اول را نداشتند اجازه رشد می دهند.

به همین دلیل برنج دونوج نسبت به برنج کشت اول و دوم از کیفیت غذایی بهتری برخوردار است. همچنین در زمان پخت بسیار خوب ری میکند.یکی دیگر از تفاوت های این دو برنج این است که کشاورز برای بدست آوردن محصول برنج دونوج مجبور نیست زمین را مجدد شخم بزند اما در کشت دوم می بایست زمین مانند کشت اول کاملا شخم بخورد و آماده کشت شود.

همچنین کشاورزان برای برنج دونوج یا راتون از کود یا سم کمتری استفاده میکنند این در حالیست که برنج کشت دوم برای در امان ماندن از آفات حتما باید سم زدایی شود که این میزان نسبت به برنج دونوج بیشتر است. برای برنج دونوج گاهی اصطلاحاتی نظیر برنج وحشی یا ارگانیک را هم به کار می برند.

برنج کشت اول چیست ؟

قبل از اینکه به تعریف برنج دونوج یا راتون بپردازیم بهتر است کمی درباره مراحل کشت برنج بدانیم. اصطلاحاتی که شالیکاران در مورد برنج به کار می برند اغلب برگرفته از نوع کاشت این محصول می باشد. حتما زمانی که برای خرید برنج به فروشگاه می روید عباراتی مانند برنج کشت اول ، برنج کشت دوم  را  از فروشنده می شنوید.

به صورت کلی برنج در مناطق گرم و مرطوب که دارای آب فراوان باشد رشد میکند. رشد برنج به صورت خوشه ای است. کشاورزان یا بهتر است بگوییم شالیکاران مراحلی را برای کشت برنج طی میکنند.

مرحله اول جوانه دار کردن بذرهای برنج است. در این مرحله شالیکاران شلتوک های برنجی که از سال قبل نگهداری کردند را پس از طی فرایندهایی جوانه دار میکنند و این جوانه ها را در زمینی به نام خزانه میکارند.

مهمترین نکته ای که اینجا وجود دارد این است که بهترین زمان برای کشت برنج فروردین ماه است. اما آماده کردن زمین حدود 6 ماه قبل انجام می شود. کشاورزان در پاییز اقدام به آماده کردن زمین یا بهتر است بگوییم خزانه میکنند. آماده کردن زمین شامل پوشاندن آن با کود و شخم زدن و جمع کردن تمامی علف های هرز و مواد اضافه مانند خاک و خاشاک می باشد.

کشاورزان در فاصله فروردین ماه تا مردادماه که زمان برداشت برنج است نسبت به نگهداری زمین و محصول و نگه داشتن شرایط ایده آل برای رشد برنج تمامی تلاش خود را انجام میدهند. زمانی که برنج به مرحله برداشت رسید، شالیکاران آبدهی را قطع می‌کنند و پس از خشک شدن زمین اقدام به برداشت برنج می‌کنند  که این فرآیند همانطور که پیش تر گفته شد در مردادماه انجام می شود و به این برنج ، برنج کشت اول میگویند.

برنج کشت دوم به چه برنجی گفته میشود؟

قبلا در مقاله برنج کشت دوم چیست  در این رابطه صحبت کرده ایم ولی توضیح مختصری در این بخش به شما خواهیم داد.

در مورد برنج کشت دوم باید بگوییم که بعد از برداشت کشت اول ، زمین مجدد شخم زده می شود و کشاورزان شلتوک های برنج را در زمین میکارند. این برنج که حدودا در مرداد ماه کشت میشود در آبان ماه برداشت می شود. به صورت کلی برداشت برنج کشت دوم بایستی در فصل سرما باشد.

این برنج از هوای سرد پاییز و باران پاییزی برخوردار می شود. به همین دلیل عطر و طعم بسیار خوبی دارد. تفاوت برنج کشت اول و دوم در طعم و عطر آنها است. ضمن اینکه تجربه ثابت کرده است برای مثال اگر یک کیلو برنج کشت اول حدود 6 تا 7 پرس برنج بدهد و برنج کشت دوم حدود 8 تا 9 پرس برنج به شما خواهد داد.

برنج دونوج یا راتون چیست؟

حال که با دو نوع برنج کشت اول و دوم آشنا شدیم بهتر میتوانیم برنج دونوج یا راتون را توضیح دهیم.  به این برنج، برنج چین دوم هم گفته می شود. کشاورزان پس از برداشت برنج کشت اول و قبل از شخم زدن زمین و آماده سازی برای کشت مجدد برنج ، به زمین وقت می‌دهند تا برنج‌هایی که در دور اول رشد نکرده بودند، رشد کرده و یا ساقه‌های جدیدی از ریشه‌های برنج بیرون آیند و خوشه‌های برنج تشکیل شوند.

در این مرحله کشاورز فقط زمین خود را آبیاری میکند. البته میزان تولید این برنج از برنج کشت اول بسیار کمتر است. اما از لحاظ عطر و طعم در جایگاه بالاتری از برنج کشت اول قرار دارد. و چون این برنج برای بار دوم درو می شود به آن برنج چین دوم هم میگویند.در استان گیلان اصطلاح راتون را هم برای این برنج به کار می برند راتون از کلمه رتونینگ گرفته شده است. رتونینگ روشی برای افزایش تولید برنج در واحد سطح است.

کشت برنج دونوج به کشاورز این امکان را میدهد که از زمین خود به صورت بهینه استفاده کند. حتی این کشت باعث می شود مصرف آب تا حدود 50 درصد کاهش پیدا کند.

طی تحقیقات متخصصین حوزه کشاورزی، برداشت برنج در کشت اول حدود سه تن به ازای هر هکتار است. حال اگر کشاورز بعد از برداشت اول به ساقه های برنج فرصت رشد بدهد میتواند تا میزان یک تن دیگر از همان یک هکتار برداشت کند. بنابراین برداشت از هر هکتار به چهار تن خواهد رسید. ضمن اینکه بعد از برداشت برنج دونوج زمین برای کشت دوم شخم زده می شود.

قیمت برنج کشت دوم و برنج دونوج

برنج راتون حجم کمتری در زمان برداشت نسبت به برنج کشت اول و دوم دارد اما در عین حال از کیفیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل در زمان قیمت گذاری قیمت بالاتری نسبت به دو مدل دیگر دارد.البته این تفاوت قیمت چندان زیاد نیست ولی بسیاری از مردم گیلان و مازندران به این نوع برنج علاقه زیادی دارند و برنج دونوج را بیشتر برای خودشان مصرف میکنند.

حتی در چند سال اخیر به دلیل استقبال رستوران دار ها و آشپزهای حرفه ای، برنج دونوج در شهرهای دیگر هم از معروفیت برخوردار شده است.

این برنج عطر و طعم بسیار خوبی دارد و در هنگام پخت خیلی خوب ری میکند. اگر شما در فصل برداشت برنج کشت اول ( مرداد – شهریور ) به مناطق شمالی ایران سفر کنید احتمالا میتوانید در فروشگاههای فروش برنج ، این نوع برنج را تهیه کنید و از عطر و طعم بی نظیر آن بسیار لذت ببرید.

خرید برنج دونوج

برای خرید برنج دونوج با قیمت ارزان و بدون واسطه به صورت خرد یا عمده میتوانید به نزدیک ترین شعبه مراجعه نمایید و بعد مشاهده محصول از نزدیک و تهیه نمونه در صورت تمایل در صورت وجود فاکتورهای شما در خرید برنج و گرفتن مشاوره از نماینده های فروش ما اقدام به خرید و یا ثبت سفارش تلفنی از طریق شماره های موجود در سایت نمایید.

در ضمن در هر کجای ایران که باشید میتوانید ثبت سفارش خودرا انجام داده و محصول مورد نظر خود را در شهر خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *