اخبار و مقالات

برنج تازه بهتره یا برنج کهنه؟

برنج تازه بهتره یا برنج کهنه؟

برنج تازه بهتره یا برنج کهنه؟

حتما برای شما هم موقعه خرید برنج پیش اومده که بین خرید برنج تازه و کهنه ندونید کدوم را انتخاب کنید و از خودتون یا اطرافیان بپرسید که برنج تازه بهتره یا کهنه ؟ و شما کدوم را باید انتخاب کنید .

در این مقاله سعی داریم در حد اطلاعات خود به این سوال  پاسخ دهیم و تفاوت ها و مزایا و معایب برنج نو یا امسالی را با برنج کهنه یا همان برنج پارسالی شرح داده تا شما عزیزان بهتر بتوانید برای خرید برنج تصمیم بگیرید و از شما عزیزان خواستاریم اگر تجربه ایی دارید از بخش نظرات با ما در میان بگذارید .

برنج تازه به چه برنجی گفته میشود؟

برنج نو یا برنج امسالی به برنجی گفته میشود که در فصل تابستان برداشت شده است ( در شهرهای شمالی کشور فصل برداشت برنج ایرانی تابستان است ) و از زمان برداشت آن تقریبا  کمتر از 4 ماه میگذرد .

برنج کهنه به چه برنجی گفته میشود ؟

برنج کهنه یا برنج پارسالی به برنجی گفته میشود که حداقل نزدیک به شش ماه از برداشت آن گذشته باشه برنج کهنه یا برنج پارسالی گفته میشود.

تفاوت ظاهری برنج نو با برنج کهنه

اولین مورد از تفاوت های ظاهری  برنج نو و کهنه رنگ آنها می باشد. رنگ برنج نو خیلی شفاف و روشن است در حالی که برنج کهنه تیره تر و کدر تر می باشد.

مورد بعدی  زمانی  مشخص میشود که شما یک مشت از برنج کهنه را در دست میگیرید می‌بینید که برنج کهنه یه گردی از خودش روی دست شما بر جای میگذارد درحالیکه برنج نو، چون هنوز حالت تازگی خود را دارد، هیچ گردی از خودش بجا نمیگذارد.

تفاوت بعدی در میزان خشکی و سختی آنها هست برای تست این موضوع میتوانید دانه برنج را با دندان خود بشکنید اگر به راحتی شکست برنج نو است ولی اگر سفت بود بدانید که برنج کهنه و پارسالی است . زیرا برنج نو از رطوبت بیشتری نسبت به برنج کهنه وقدیمی تر برخوردار است .

برنج تازه عطر بیشتری دارد یا برنج کهنه ؟

عطر برنج خام تازه بیشتر از عطر برنج کهنه است علت این امر همون رطوبتی هست که در برنج تازه وجود دارد و بعد از تبخیر مقداری از این عطر از بین میرود  برای همین هست که میگن موقعه خرید برنج برای متوجه شدن عطر و بوی آن مقداری از آن را در مشت  برداشته و نزدیک دهان گرفته به وسیله بازدم ( که این امر باعث وارد کردن کمی رطوبت آنی به برنج میشود ) تست عطر و بو کنید.

خب این نکات گفته شده دلیل بر این مطلب نیست که برنج کهنه عطر و بویی ندارد. شما وقتی برنج را قبل از پخت خیس میکنید و بعد مراحل پخت و…. برنج رطوبت لازم برای ساطع کردن عطر و بوی نهفته در خود را پیدا کرده و حین پخت شما متوجه عطر و بوی خوش برنج ایرانی خواهید شد.

 

تفاوت پخت برنج تازه و برنج کهنه

برنج نو به دلیل داشتن رطوبت در دانه ها از نظر زمان خیس خوردن و مدت جوشیدن برنج نسبت به برنج کهنه متفاوت می باشد وخب طبیعتا می بایست زمان کمتری خیس بخورد و زمان کمتری هم جوش و اگر برنج را کته میکنید میزان آب کمتری برای پخت کته استفاده کنید تا برنج شما شفته نشود. البته این موضوع را بدانید که با رعایت تمامی این موارد بازبرنج نو به اندازه برنج کهنه ری نخواهد کرد .

نکته : زمان خیس خوردن و جوش هر نوع برنجی بعد از چندبار پخت آن مشخص میشود چون نوع برنج ها ی ایرانی با یکدیگر متفاوت هستند نمیشود یک زمان مشخص برای آنها مشخص کرد .

برنج نو زودتر شپشک میزند یا برنج کهنه ؟

باید بدانید برنج هر چه کهنه تر باشد احتمال شپشک زدن آن بیشتر خواهد شد بنابراین اگر قصد نگهداری برنج برای بیش از 3 یا 4 ماه را دارید سعی کنید برنج نو یا امسالی تهیه بفرمایید ولی اگر قصد مصرف برنج را زودتر از این زمان دارید برنج کهنه گزینه مناسبی میباشد . البته برای نگه داشتن هر نوع برنجی برای مدت زمان طولانی می بایست نکاتی را در مورد نگهداری برنج رعایت بفرمایید تا احتمال شپشک زدن را تا خدی زیادی کم کنید .

 چرا قیمت برنج کهنه بیشتر از برنج تازه است؟

با اینکه برنج بعد از انتقال به کارخانه در دستگا ههای خشک کن صنعتی خشک میشود و میزان زیادی از رطوبت آن گرفته میشود ولی باز هم مقداری از این رطوبت باز باقی میماند که این رطوبت با گذشت زمان از بین خواهد رفت که این موضوع در وزن برنج تاثیر خواهد داشت ( البته نه در حجم زیاد ) به همین علت قیمت برنج کهنه بیشتر از برنج تازه است .

نتیجه گیری:

برای رسیدن به یک نتیجه درست در راستای این سوال که برنج تازه بهتره یا برنج کهنه ؟ می بایست بدانید که مزیت برنج نو نسبت به برنج کهنه نگهداری آن و نداشتن شپشک است و مزیت برنج کهنه نسبت به برنج نو پخت بهتر آن است همانطور که گفتیم اگر برنج را زیر 3 ماه مصرف میکنید یا قصد پختن نذری یا غذای مهمانی و مجالس و... را دارید به شما پیشنهاد خرید برنج پارسالی را میکنیم .

فروش برنج ایرانی به شرط یک دست بودن

آدرس شعبات جینگاسر برای خرید حضوری

در صورت عدم رضایت پس میگیریم .

با اطمینان خرید کنید

شعبه ۱

محمودآباد کنار گذر غربی (بسمت نور) حدفاصل میدان شهید کاظمی و گلزار شهدای گمنام
پلاک 35
01144739503 - ۰۹۱۱۳۲۲۰۱۲۸

شعبه ۲

تهران- میدان رسالت ابتدای خیابان سمنگان
پلاک ۴۸۱
۷۷۲۷۷۱۱۳ - ۰۹۱۲۳۷۵۹۴۳۹

شعبه ۳

تهران-پاسداران میدان اختیاریه -خیابان شهید لطیفی
پلاک ۱۵
۲۲۵۹۲۸۸۷ - ۰۹۱۹۴۰۴۲۴۷۴

شعبه ۴

تهران-میدان نبوت تقاطع مدائن و خاموشی
پلاک ۳۱۰
۷۷۸۰۳۲۹۷ - ۰۹۱۹۴۰۴۲۴۷۴

شعبه ۵

تهران-اشرفی اصفهانی ابتدای جلال آل احمد نبش شایق
پلاک ۲۰
۰۹۱۲۳۷۵۹۴۳۹ - ۴۴۲۳۳۸۳۶

شعبه ۶

سیرجان چهارراه اشکزری خیابان امام خمینی
پلاک ۲۶۹
۰۹۱۳۳۷۸۴۲۵۹ - ۰۳۴۴۲۲۶۱۷۰۰

شعبه ۷

تهران- خیابان دامپزشکی , بعد از جیحون
پلاک۴۹۹
٦٦٠٩١٣٠٤ - ۰۹۱۲۵۱۰۴۵۳۱

شعبه ۸

تهران- نبرد , چهارراه ائمه اطهار
پلاک383
33168378 - ۰۹۱۲4488535

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *